Kto powinien zapewnić stały nadzór nad stanem BHP?
Na podstawie Kodeksu Pracy stały nadzór nad kwestiami związanymi z bezpieczeństwem i higieną pracy powinni zapewnić nie tylko pracodawcy w prywatnych przedsiębiorstwach, ale również dyrektorzy urzędów, placówek oświatowych i organizacji samorządowych.
Kto powinien sprawować nadzór nad stanem BHP?
Odpowiedź na to pytanie znajdziemy w art. 237 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks Pracy, który przewiduje powierzenie tych obowiązków specjaliście ds. BHP spoza zakładu pracy jeżeli liczba pracowników zatrudnionych w zakładzie nie przekracza 100. Niewątpliwie jest to efektywne rozwiązanie, ponieważ specjalista posiada niezbędną wiedzę i doświadczenie w tym zakresie. Należy pamiętać o tym, że w momencie zatrudnienia przez pracodawcę ponad 100 pracowników, wówczas w zakładzie powinna powstać etatowa służba BHP.
Co obejmuje stały nadzór BHP?
Kompleksowy nadzór nad stanem BHP obejmuje: a) przeprowadzenie oceny ryzyka zawodowego dla wszystkich grup pracowniczych i stworzenie odpowiedniej dokumentacji, b) przeprowadzenie postępowania powypadkowego w razie wypadku i stworzenie odpowiedniej dokumentacji, c) przeprowadzanie szkoleń wstępnych BHP i sporządzanie odpowiedniej dokumentacji, d) przeprowadzanie szkoleń okresowych BHP i sporządzanie odpowiedniej dokumentacji, e) przeprowadzanie szkoleń z ochrony przeciwpożarowej, pierwszej pomocy oraz próbnych ewakuacji obiektów, f) czuwanie nad ogólnym stanem BHP i bezzwłoczne zgłaszanie pracodawcy (dyrektorowi) wszelkich uchybień, g) stałe doradztwo w kwestiach bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony przeciwpożarowej i pierwszej pomocy, h) sporządzanie procedur oraz instrukcji BHP, i) pomoc w opracowaniu przepisów wewnętrznych związanych z BHP, j) prowadzenie dokumentacji i rejestrów wymaganych przez Państwową Inspekcję Pracy.